01-02-2009

Idag var jag ut på en härlig vinterpromenad.

Men vet ni vad som hände?
Jo, jag tappade min vante.

När det sedan blir vår ska jag ge mig ut på jakt. Vante-jakt alltså.
Då kommer den vara mycket större än sist jag såg den.



Plötsligt kom en liten mus och fick syn på vanten. Så varm och skön den ser ut. Där skall jag bo i vinter tänkte musen och kröp in i vanten. Strax därefter kom en groda hoppandes och fick syn på vanten. Hon tittade in i vanten och frågade vem bor därinne? Det gör jag sa musen. Vem är du? Jag är grodan, snälla släpp in mig. Javisst sa musen. Kom du in. Då kom en hare skuttande förbi. Han stannade vid vanten och frågade. Vem bor i vanten? Det gör jag sa musen och grodan i kör. Vem är du? Jag är haren, snälla släpp in mig, jag fryser så. Javisst sa musen, det är gott om plats. Nu var dom tre som bodde i vanten. Det hördes en röst utanför, vem bor i den varma, sköna vanten? Det var räven som frågade. Det gör vi, svarade musen, grodan och haren samtidigt. Det ser så skönt ut därinne, snälla släpp in mig sa räven. Javisst sa musen. Nu var dom fyra som bodde i vanten. Någonting rörde sig utanför vanten, det var vargen. Vad gör ni i vanten? Undrade vargen. Vi skall bo här i vinter sa musen, det är så varmt och skönt härinne. Jag fryser också sa vargen, snälla släpp in mig, jag lovar att inte äta upp er. Javisst sa musen, du får plats här med oss. Nu var dom fem i vanten. Trångt men trevligt. Så hördes det grymtande och bökande utanför vanten. Det var ett vilsvin som gick förbi. Finns det någon i vanten? Undrade vildsvinet. Det är bara vi sa musen, grodan, haren, räven och vargen. Får jag också plats? Undrade vildsvinet. Javisst sa musen. Nu var dom sex djur som bodde i vanten, det var väldigt trångt men varmt och skönt. Utanför hördes en starkt brummande röst. Vem är i vanten? Det är bara vi sa musen, grodan, haren, räven, vargen och vildsvinet. Vem är du? Jag är den stora björnen och jag fryser om mina tassar. Släpp in mig. Javisst sa musen. Nu blev det väldigt trångt men samtidigt mysigt. Björnen somnade med en gång medan de andra djuren berättade fantastiska historier för varandra under hela den kalla vintern. När våren kom, vaknade björnen och gick ut med en gång. Alla övriga djur bestämde sig för att gå ut i den varma vårsolen och leta efter mat..

Kommentarer
Postat av: Anette

Så långt är jag med, men VEM?

Känner jag dig?

2009-01-03 @ 17:36:10
URL: http://t0ka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0